Olemme lokakuun alussa 2017 aloittaneet vähitellen käyttämään tietokoneita yhdessä harjoittelijoiden kanssa. Käytössämme oli vanhemmat läppärit, sillä uudet koneet eivät ole ihan vielä käyttövalmiina. Perusharjoittelun eli H2-harjoittelun aikana opettelimme käynnistämään tietokoneen, kirjautumaan tietokoneelle sekä digitaaliseen oppimateriaaliin, avamaan oppikirjan vaadittavat sivut sekä tekemään tehtäviä, kirjautumaan pois oppimateriaalin sivustolta, sammuttamaan tietokoneen, piirtämään tietokoneella, tallentamaan piirros tietokoneelle sekä vielä muokkaamaan tätä eli käyttämään yksinkertaista kuvankäsittelyä. Oppilaat tekivät tämän kaiken parityönä, ja huomasimme harjoittelijoiden sekä Susannan kanssa, kuinka oppilaat keskustelivat paljon keskenään sekä auttoivat toisiaan mielellään. Luokassa oli nähtävissä ja kuultavissa innostuneisuus. Harjoittelijat käyttivät tietokoneita myös oppikokonaisuuden kertaamiseen pelaamalla Kahoot-peliä. Tämä se vasta saikin iloa aikaan. Tästä oli hyvä jatkaa ja odotella uusia tietokoneita!
Yhden perusharjoittelijaparin raportti oppitunneista:
Tieto- ja viestintäteknologian tunti 3.11 klo 11:45-12:30
Perjantainen
tieto- ja viestintäteknologian oppitunti oli toinen ekaluokkalaisille
pitämämme tunti, jossa harjoittelimme piirtotyökalu Paintin käyttämistä.
Tällä kertaa koneille kirjautuminen sujui jo jouhevasti, ja Ctrl + Alt +
Delete –yhdistelmä löytyi osalla työskentelypareista jo
itsenäisestikin.
Edellisellä TVT-oppitunnilla oppilaat
olivat tehneet kukin omalla tietokoneellaan joko avaruus- tai
satumaateemaisen työn, jossa he käyttivät opittuja tekniikoita, kuten
kynää, erilaisia muotoja, tekstiä ja värin täyttöä. Työt olivat mitä
mielikuvituksellisimpia, ja oppilaat olivat hyvin innostuneita
kokeilemaan ohjelman tuomia mahdollisuuksia.
Jälkimmäisellä
TVT-tunnilla oppilaat työskentelivät pareittain, ja tehtävänä oli etsiä
tietokoneen kuvatiedostoista jonkin toisen oppilaan tekemä työ
edelliseltä oppitunnilta ja täydentää sitä erilaisilla tekniikoilla. Oli
hienoa seurata, miten oppilaat työskentelivät parin kanssa ja
neuvottelivat etenemisratkaisuista yhdessä.
Tunnin
loppupuolella opettelimme työn tallentamisen tietokoneen muistiin.
Etenimme vaihe vaiheelta näyttäen mallia Smartille kytketyltä
tietokoneen näytöltä. Tallentaminen sujui oppilailta hienosti, joten
siirryimme töiden tarkasteluun. Jokainen pari vaihtoi paikkaa vastapäätä
istuvan parin kanssa tarkastellakseen heidän tekemäänsä työtä.
Tehtävänä oli miettiä mitä tekniikoita kuvassa on käytetty sekä mitä
erityisen hienoa työssä on. Kuva-analyysit osoittivat, että oppilaat
olivat sisäistäneet piirtotyökalun ominaisuudet varsin hyvin. Analyysit
olivat havaintorikkaita ja kannustavia.
Oppilaiden
työskentely koko tunnin ajan oli mielestämme hyvin aktiivista ja
intensiivistä. Oppilaiden motivaatio piirtotyökalulla työskentelyä
kohtaan oli selvästi runsas. He kokeilivat itsesäisesti uusia
tekniikoita ja käyttivät niitä rohkeasti omaan työhönsä. Näin ollen
töistä tuli erilaisia, mikä innosti lapsia yhä enemmän löytämään ja
keksimään uudenlaisia tapoja tehdä taideteostansa persoonallisemmaksi.
Tieto-
ja viestintäteknologian oppitunnit olivat avartavia meille opettajille.
Tietokoneen perustoimintojen ja –ominaisuuksien käyttö tuntui olevan
monelle oppilaalle melko epävarmaa ja vierasta. Tunnilla korostuivat
ohjeiden ja mallin selkeys, järjestelmällisyys sekä toiminnosta toiseen
tapahtuvien siirtymävaiheiden hitaus. Kun nämä seikat muisti ottaa
huomioon opetuksessa, oli lapsen helpompaa saada muistijälkiä
erilaisista toiminnoista ja osata seuraavalla kerralla asiat jo
huomattavasti sujuvammin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti