maanantai 5. helmikuuta 2018

Tvt-taitojen harjoittelua

Olemme lokakuun alussa 2017 aloittaneet vähitellen käyttämään tietokoneita yhdessä harjoittelijoiden kanssa. Käytössämme oli vanhemmat läppärit, sillä uudet koneet eivät ole ihan vielä käyttövalmiina. Perusharjoittelun eli H2-harjoittelun aikana opettelimme käynnistämään tietokoneen, kirjautumaan tietokoneelle sekä digitaaliseen oppimateriaaliin, avamaan oppikirjan vaadittavat sivut sekä tekemään tehtäviä, kirjautumaan pois oppimateriaalin sivustolta, sammuttamaan tietokoneen, piirtämään tietokoneella, tallentamaan piirros tietokoneelle sekä vielä muokkaamaan tätä eli käyttämään yksinkertaista kuvankäsittelyä. Oppilaat tekivät tämän kaiken parityönä, ja huomasimme harjoittelijoiden sekä Susannan kanssa, kuinka oppilaat keskustelivat paljon keskenään sekä auttoivat toisiaan mielellään. Luokassa oli nähtävissä ja kuultavissa innostuneisuus. Harjoittelijat käyttivät tietokoneita myös oppikokonaisuuden kertaamiseen pelaamalla Kahoot-peliä. Tämä se vasta saikin iloa aikaan. Tästä oli hyvä jatkaa ja odotella uusia tietokoneita!


Yhden perusharjoittelijaparin raportti oppitunneista:

Tieto- ja viestintäteknologian tunti 3.11 klo 11:45-12:30

Perjantainen tieto- ja viestintäteknologian oppitunti oli toinen ekaluokkalaisille pitämämme tunti, jossa harjoittelimme piirtotyökalu Paintin käyttämistä. Tällä kertaa koneille kirjautuminen sujui jo jouhevasti, ja Ctrl + Alt + Delete –yhdistelmä löytyi osalla työskentelypareista jo itsenäisestikin.

Edellisellä TVT-oppitunnilla oppilaat olivat tehneet kukin omalla tietokoneellaan joko avaruus- tai satumaateemaisen työn, jossa he käyttivät opittuja tekniikoita, kuten kynää, erilaisia muotoja, tekstiä ja värin täyttöä. Työt olivat mitä mielikuvituksellisimpia, ja oppilaat olivat hyvin innostuneita kokeilemaan ohjelman tuomia mahdollisuuksia.

Jälkimmäisellä TVT-tunnilla oppilaat työskentelivät pareittain, ja tehtävänä oli etsiä tietokoneen kuvatiedostoista jonkin toisen oppilaan tekemä työ edelliseltä oppitunnilta ja täydentää sitä erilaisilla tekniikoilla. Oli hienoa seurata, miten oppilaat työskentelivät parin kanssa ja neuvottelivat etenemisratkaisuista yhdessä.

Tunnin loppupuolella opettelimme työn tallentamisen tietokoneen muistiin. Etenimme vaihe vaiheelta näyttäen mallia Smartille kytketyltä tietokoneen näytöltä. Tallentaminen sujui oppilailta hienosti, joten siirryimme töiden tarkasteluun. Jokainen pari vaihtoi paikkaa vastapäätä istuvan parin kanssa tarkastellakseen heidän tekemäänsä työtä. Tehtävänä oli miettiä mitä tekniikoita kuvassa on käytetty sekä mitä erityisen hienoa työssä on. Kuva-analyysit osoittivat, että oppilaat olivat sisäistäneet piirtotyökalun ominaisuudet varsin hyvin. Analyysit olivat havaintorikkaita ja kannustavia.

Oppilaiden työskentely koko tunnin ajan oli mielestämme hyvin aktiivista ja intensiivistä. Oppilaiden motivaatio piirtotyökalulla työskentelyä kohtaan oli selvästi runsas. He kokeilivat itsesäisesti uusia tekniikoita ja käyttivät niitä rohkeasti omaan työhönsä. Näin ollen töistä tuli erilaisia, mikä innosti lapsia yhä enemmän löytämään ja keksimään uudenlaisia tapoja tehdä taideteostansa persoonallisemmaksi.

Tieto- ja viestintäteknologian oppitunnit olivat avartavia meille opettajille. Tietokoneen perustoimintojen ja –ominaisuuksien käyttö tuntui olevan monelle oppilaalle melko epävarmaa ja vierasta. Tunnilla korostuivat ohjeiden ja mallin selkeys, järjestelmällisyys sekä toiminnosta toiseen tapahtuvien siirtymävaiheiden hitaus. Kun nämä seikat muisti ottaa huomioon opetuksessa, oli lapsen helpompaa saada muistijälkiä erilaisista toiminnoista ja osata seuraavalla kerralla asiat jo huomattavasti sujuvammin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti